(i)

Zuurstof blog

Reclame maken: een vak apart en een kunst op zich

Wat ben ik blij dat het einde van de crisis in zicht is. Kom maar op met die jaren van groei en bloei. En wat gun ik de reclamebranche dat. Want na jaren schrale reclame ben ik wel weer toe aan echt creatieve concepten.

lees meer...

30 meter magazijnstelling - with love

Ik loop er nu al vier maanden mee rond, in de hoop dat ik het wel zou gaan begrijpen: de naamswijziging van Overtoom naar Manutan. Eigenlijk natuurlijk veel meer dan een naamswijziging, eerder een merkwisseling. Maar daarmee begrijp ik het nog steeds niet en dat frustreert me.

lees meer...

Monoloogpolitiek

Heeft u zich ooit een foie-gras-gans gevoeld? Afgelopen zaterdag overkwam het me. Op weg naar de supermarkt werd ik staande gehouden door een vriendelijke dame. Omdat ze een jas aan had van 'mijn' politieke partij, besloot ik me open te stellen voor een gesprek. Vertel mij maar eens waarom ik in Haarlemmermeer ook op jullie moet stemmen!

lees meer...

Content boven kwaliteit?

Ik kan me nog goed herinneren dat ik begin jaren '90 bij een vriend op bezoek kwam die twee super-de-luxe luidsprekers had gekocht. Van die boxen waar je niet omheen kon, en die een pronkstuk in de studentenkamer vormden. Hij plaatste de stoel tussen de linker- en de rechterluidspreker, waarna ik mocht plaatsnemen. Een paar seconden later weerklonk de DDD-cd van Sting. Kippenvel!

lees meer...

Disney's magie struikelt in horeca

Disneyland Paris Bad FoodVorige week mocht ik de Disney-parken bij Parijs bezoeken, en ik vind het geweldig! Het onuitputtelijke streven om een perfecte droomwereld voor te schotelen, dat is toch iets waar elke marketeer van smult. Ik ben keer op keer onder de indruk van de details, de afwerking, de verstopte wachtrijen en de uitstekende organisatie. Het kan niet anders of Walt Disney zelf ziet toe op deze perfectie. Totdat we honger kregen... toen bleek de horecabeleving op geen enkele manier aan te sluiten bij deze Disney-magie.

lees meer...

Koffievlekje op service-imago

Dit jaar heb ik voor het eerst winterbanden onder mijn auto. Een paar dagen terug moest ik ze eronder laten zetten. Niet bij een alledaagse garage, maar bij het – neemt u even adem voordat u het hele woord uitspreekt – Athlon Car Lease Service Centre. Ik moet zeggen: de entree was spectaculair. Geen ranzige balie met een medewerker in poloshirt, maar een smetteloze design-omgeving met middenin een medewerker in kreukvrij, lichtblauw overhemd met zijden stropdas. Zo wil je overal welkom worden geheten!

lees meer...

Blabla over blablabla

Taalverandering is leuk.* Eens in de zoveel tijd komt er een taalverschijnsel voorbij dat ongemerkt in je dagelijks taalgebruik sluipt. “Toen hij dat zei, had ik zoiets van: ‘ben je nou, zeg maar, helemaal gek geworden’.” Natuurlijk is er op die combinaties iets aan te merken, maar voordat je het weet, gebruik je ze te kust en te keur.

Wat mij de laatste tijd opvalt – en misschien heeft Paulien Cornelisse het allang opgemerkt – is het gebruik van blablabla. Steeds meer vrienden en collega’s verwerken het in hun telefoongesprekken en conversaties. Een vriend van mij uit Emmeloord gebruikt het al jaren, maar het kwam naar mijn weten nooit de Noordoostpolder uit. En opeens is het overal.

lees meer...

Online en incompleet

Stel je voor. Je gaat naar de garage om je nieuwe auto op te halen. Je staat op het punt om weg te rijden, als de verkoper roept: "Je moet 'm nog wel even testen." Wacht eens even!? Het is een nieuwe auto; ik mag er toch van uitgaan dat alles tiptop werkt? "Nee hoor, dit is de vooroplevering, meneer. Als u merkt dat iets niet werkt, de rem of het stuur bijvoorbeeld, dan passen we het meteen aan. Maar let wel... u moet alle fouten wel binnen twee maanden ontdekken, want daarna is de periode van vooroplevering voorbij. Moeten we dan nog onvolkomenheden van onze kant herstellen, dan zijn de reparatiekosten helemaal voor u. Wat een goede service, hè!"

lees meer...

Spoelen wordt betalen in België

Daar waar de economie tegenzit, worden nieuwe kansen gecreëerd om meer inkomsten te genereren. In België zijn ze wel heel vindingrijk. Een paar weken geleden was al groot in het nieuws dat de Belgen zinspelen op een autovignet voor buitenlandse weggebruikers. De inkomsten zouden ze dan gebruiken voor het opknappen van de toch al niet zo beste wegen. (Voor mij persoonlijk een reden om voortaan de Duitse snelweg te kiezen.)

Van alle tijden
Minder groot in het nieuws, maar zeker zo interessant zijn de cashgenererende plannen van Belgische mediabedrijven en -distributeurs. Als het aan de ceo’s ligt, moet je in de toekomst gaan betalen voor het doorspoelen van reclameblokken. Want, zo stellen ze, ze lopen inkomsten mis. Mag ik de heren-ceo’s er even op wijzen dat je met de eerste videorecorders ook al lekker kon doorspoelen?

lees meer...

Het Koningslied: de nieuwe dominomus

Wat heb ik toch te doen met John Ewbank en het Nationaal Comité Inhuldiging. 'Hun' Koningslied is tot op de grond toe afgebrand. Natuurlijk was het geen makkelijke meezinger, natuurlijk kraakte de tekst hier en daar, maar is er ooit nationale verontwaardiging ontstaan over een liedtekst van Blöf?

lees meer...

Alle blogs

X

Project: Accounting Plaza

Fotograaf: Joris van Egmond

www.jorisvanegmond.com