(i)

Zuurstof blog

Negeren of vooruitzien

Nu de massa Twitter en Facebook heeft omarmd, vinden de early adopters in social networking hun toevlucht in ‘location based networking’. Een soort kruising tussen Twitter en Google Maps. Wie de laatste uitzending van VPRO's Trendspotting heeft gezien, weet dat het een strijd wordt tussen Foursquare en Gowalla. Twee Amerikaanse start-ups, die nog maar een jaar bestaan, en net als Facebook en Twitter groeien als kool.

Nieuwe fenomenen. Je kunt twee dingen doen: negeren of ontdekken. Of beter nog: vooruitzien. Ik kies overtuigd voor het laatste. Sinds mijn smartphone-verslaving - ik mag geen merk noemen, maar je kunt het niet met een peer vergelijken - kan ik ook niet anders. Het avontuur van social networking is geweldig.

Vanaf je smartphone, die door GPS weet waar je bent, kun je via Foursquare ‘inchecken’ op de locatie waar je je op dat moment bevindt. Die locaties zijn adresafhankelijk en kunnen door iedereen worden ingevoerd. Nadat je bent ingecheckt, kun je tips achterlaten, die direct voor andere Foursquare-gebruikers zichtbaar worden. Per locatie kun je zien wie eerder heeft ingecheckt of, sterker nog, wie er op dat moment ook is ingecheckt. Altijd handig als je iemand wilt ontmoeten, bijvoorbeeld tijdens een concert.

Zowel Foursquare als Gowalla koppelen social networking aan plaats en tijd, wat ‘hyperlocal marketing’ voor bedrijven mogelijk maakt. Zo kan een slimme restauranteigenaar zijn dagmenu onder de aandacht brengen bij klanten die in de buurt zijn. Geweldig toch? Ik zie het helemaal voor me: ik loop mijn favoriete restaurant binnen en ontvang als trouwe gast (check-in) een gratis fles wijn.

Als je pas je LinkedIn-profiel of Twitter-account hebt aangemaakt, loop ik misschien wel heel erg hard van stapel. Je kunt deze ontwikkelingen dan uiteraard negeren en naast je neerleggen. Feit is wel dat de komende generatie ‘leeft’ en communiceert via de smartphone. Het liefst 24 uur per dag. Als marketingcommunicatiespecialist is er dus eigenlijk geen keuze. Je moet ontdekken, je moet vooruitzien.

Technisch is bijna alles mogelijk en location based networking zal dit jaar zeker de massa bereiken. Dan wordt netwerken pas echt leuk! Dus: waar wacht je nog op? Tijd, plaats en locatie nog onbekend; ik ben benieuwd waar we elkaar tegenkomen.


Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Alle blogs

X

Project: Jaarverslag ZMC

Fotograaf: Jan Jong

www.jjfoto.nl/