(i)

Zuurstof blog

Personal branding

Erben WennemarsVan de week zag ik ‘m weer op tv: Erben Wennemars. Voormalig topschaatser en nu sportverslaggever en graag geziene tv-persoonlijkheid. Ik vind ‘m geweldig. Hij is ambitieus, scherp, gedreven, humoristisch en praat soms veel te snel. Wat je ook van hem vindt, hij is zichzelf en onderscheidend.

Totaal anders is ‘t met van die overgetrainde managers. Je herkent ze meteen. Je komt ze tegen in bedrijven en zelfs in de kroeg. Ze hebben elke denkbare cursus gevolgd om zichzelf nog beter te kunnen profileren – om te zijn wie ze eigenlijk niet zijn. Iedereen kent die trainingen wel met camera’s en rollenspellen. Heerlijk!? Wel eens in een bedrijf gewerkt of rondgelopen waar iedereen volgens dezelfde methodiek is getraind? Het lijkt wel één grote theatervoorstelling.

Ik hou ervan als mensen zijn wie ze zijn. ‘Authentiek’ is zo’n prachtig woord daarvoor. Mensen die weten waar ze voor staan, wat hen onderscheidt van de massa en dat ook uitstralen. Niet meer, niet minder. Ik geloof er heilig in dat dát de kern is van elk persoonlijk succes. In wat voor vorm dan ook.

Een onderwerp dat mij altijd al heeft beziggehouden is personal branding. Feitelijk neem je daarbij de tijd om stil te staan bij wie je nu eigenlijk bent (persoonlijkheid), en waar je voor staat. Beschouw jezelf daarbij als een merk. Personal branding begint met zelfkennis. Je moet duidelijk voor ogen hebben wat je wilt bereiken (zowel zakelijk als privé) en wat je levensdoel is. Je moet weten wat je kunt en wat je leuk vindt. En misschien nog wel belangrijker: je moet weten waar je minder goed in bent en waar je een hekel aan hebt.

Bij personal branding gaat het dus absoluut níét om het spelen van een rol. Geen modellen en geen trucjes. Je anders voordoen dan je bent hou je misschien een tijdje vol, maar nooit voor lang.

 

P.S. Deze blog biedt geen enkele garantie tot een persoonlijk succes.


Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Alle blogs

X

Project: Accounting Plaza

Fotograaf: Joris van Egmond

www.jorisvanegmond.com