(i)

Zuurstof blog

'Art' becomes 'Ad'

Dat kunstenaars met reclamemakers samenwerken, is niets nieuws onder de zon. Zo ontwierp de kunstschilder Jan Toorop al in 1894 een affiche voor Delftsche Slaolie en leende Alphonse Mucha zijn kunsten aan het sigarettenmerk Job. Oké, de tijd van lithografieën zijn we wel voorbij, maar er is weinig veranderd.

Creatieven halen hun inspiratie overal vandaan - dat is al heel lang zo. Tegenwoordig 'lenen' we onze inspiratie veelal van het internet. 'Lenen', want veel merken nemen iets dat online populair is en kopiëren dat. Niet zo netjes. Gelukkig zijn er uitzonderingen, zoals McDonalds en Coca Cola. Zij vroegen het duo Rhett & Link om hun online video-hit 'T-shirt War' opnieuw te maken, maar dan als tv-commercial voor McDonalds en Coca Cola.

Wel zo netjes van die multinationals en het verantwoordelijke reclamebureau. Het origineel blijft natuurlijk leuker, speelser en ehm... origineler, maar het is een prachtige sequel. Zie hier de commercial.


Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Alle blogs

X

Project: Vidomes

Fotograaf: Gerritjan Huinink

www.gerritjanhuinink.com