(i)

Zuurstof blog

To viral or not to viral...

Voor virale marketing wordt vaak video ingezet. Maar een video is niet per se een viral. Hoezo? De video is pas een viral als deze enthousiast wordt doorgestuurd, wordt bekeken en in blogs wordt beschreven. Kortom, de video moet zich als besmettelijk virus over het internet verspreiden. Maar wat gisteren nog werkte, is vandaag geen garantie voor succes.

Als opdrachtgever en bureau voor virale marketing kiezen, is van tevoren nooit te zeggen of dit daadwerkelijk lukt. Het werkelijke resultaat is pas achteraf meetbaar. Het doel is wel altijd hetzelfde: een video creëren die een breed publiek aanspreekt en uitnodigt tot doorsturen, om zoveel mogelijk aandacht te krijgen voor het merk. Uiteindelijk heeft dit voornamelijk een effect op de 'likeability' van het merk.

Gezien?
Sinds het bestaan van YouTube is er al heel wat ‘afgevirald’. De ‘sneezing panda’ is een mooi voorbeeld van een zichzelf verspreidende video, maar zonder reclameoogpunt. Nog nooit gezien? Google ’m even. De meest bekeken versie heeft al meer dan 76 miljoen views. Nog een mooi viraal voorbeeld: OK GO. Een Amerikaanse band die wereldwijde bekendheid kreeg met een zelfgemaakte videoclip. “Here it goes again” dat geüpload werd onder ‘OK GO on threadmills’, is inmiddels al meer dan 50 miljoen keer bekeken (de embedded versies niet meegeteld). Ze staan inmiddels bekend om hun creatieve online videoclips.

Meedoen!
Toch is alleen video tegenwoordig niet meer genoeg. Nee, we willen interactiviteit. We willen invloed uitoefenen. Hah! Zo werd ik gewezen op onderstaande viral van Tipp-ex. Een grappig voorbeeld van video met interactiviteit. Jager wil beer niet schieten. Maar wat moet er dan met de beer gebeuren? Bepaal het zelf.


Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Alle blogs

X

Project: Vidomes

Fotograaf: Gerritjan Huinink

www.gerritjanhuinink.com