(i)

Zuurstof blog

Kiezen? Hou het simpel!

Van de week heb ik voor het eerst een blik geworpen in een etalage met compactcamera’s. Mijn oude vertrouwde Canon Ixus van tien jaar oud maakt foto’s in een te lage resolutie, ontbeert de nodige zoomcapaciteit en heeft wel een heel klein display – en nog meer van die mannenexcuses. Kortom, het is bijna het einde van het jaar. De tijd om jezelf eens goed te verwennen, toch?

Loyaal als ik ben, kijk ik gelijk of de Canon Ixus nog bestaat. Gelukkig! Ixus viert zijn tienjarig jubileum en er is een geheel nieuw hightech model. Echter, Canon maakt de Ixus tegenwoordig in maar liefst negen verschillende uitvoeringen – kleurkeuzes niet meegeteld. Maar wááróm, Canon? Omdat wij dat als consumenten willen? Tien jaar geleden was er ‘gewoon’ één model Ixus. En die had alles. Ik werp nog een blik op de omschrijvingen die naast de camera’s staan, en loop snel door. Nu even niet, dacht ik bij mezelf.

Keuzestress. Iedereen kent het wel. De hele dag door maken we afwegingen om maar de juiste keuzes te kunnen maken.’s Morgens begint het al. Wat eet ik op mijn brood? Zal ik eerst even mijn mail checken? O ja, ik moet die hypotheekofferte van de bank nog doorlezen; die moet vandaag op de post. En vanavond wil ik de tests van compactcamera’s lezen in de Consumentengids. Pfff, welke camera moet ik nou kiezen? Help! Ik heb keuzestress!

Er ligt een grote kans voor fabrikanten om een beetje keuzestress bij consumenten weg te nemen. Sterker nog. In deze tijd, waarin mensen een steeds drukker bestaan hebben, kun je als merk juist consumenten aan je binden. Hoe? Door het aanbod beperkt te houden. Apple produceert ten slotte ook maar één model iPhone 4 (16 en 32 Gb-variant) en ze verkopen er geen smartphone minder om. Hou het simpel – mijn idee!


Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Alle blogs

X

Project: Jaarverslag ZMC

Fotograaf: Jan Jong

www.jjfoto.nl/