Zuurstof blog

De bank anno nu?

Sinds kort ben ik klant bij ABN AMRO - ‘mijn’ Fortis is niet meer. De eerste ervaringen met de nieuwe bank waren ronduit positief: een slimmere paslezer om online te bankieren, een snelle reactie op mijn tweet over mijn spaarloonrekening, een handige saldo-app voor mijn iPhone… Een betere pay-off dan ‘De bank anno nu’ had ik niet kunnen bedenken. Totdat ik onlangs de ABN AMRO informatiebrochure kreeg.

Alleen de foto’s van het boekwerkje stelden mij gerust dat TNT deze enveloppe niet twintig jaar had laten rondslingeren. Laat ik mij niet aan de vormgeving wagen, dat is mijn vakgebied niet. Maar die tekstuele vulling…

En toen
De bank anno nu neemt de lezer graag bij de hand met zowel een inhoudsopgave (lekker modern – waarom niet ‘inhoud’?) als een inleiding. Nu kun je met een inleiding veel leuks doen. De Raad van Bestuur zou klanten bijvoorbeeld persoonlijk welkom kunnen heten.

Maar nee, de bank anno nu kiest voor een tekstuele opsomming van de inhoudsopgave. Een en-toen-en-toen-en-toen die menig student nog niet in zijn scriptie durft op te nemen. “Naast een lijst met telefoonnummers vindt u hierin ook een overzicht van de verschillende manieren om uw dagelijkse bankzaken te regelen.” Ja, dat las ik al in de inhoudsopgave.

Notities
Pagina 24 en 25 spanden wat mij betreft de kroon: twee pagina’s met een paar lijntjes en daarboven de kop ‘Notities’. Wat!? Notities? In welk jaar leeft ABN AMRO? In ieder geval niet anno nu. Wil iemand die anno 2010 nog van deze notitiepagina’s gebruikmaakt, onmiddellijk reageren op deze blog! Tot nu toe heb ik ze nog niet in mijn familie- en vriendenkring gevonden.

Maar even terug naar ABN AMRO. Wat bezielt zo’n moderne bank om op zo’n ouderwetse manier aan bladvulling te doen? Was de begroting voor 28 pagina’s richting reclamebureau al goedgekeurd? Kon de communicatieafdeling niet meer terug naar de voordeligere indeling van 24 pagina’s? Met de besparing in drukkosten hadden er vast een paar oognietjes vanaf gekund.

Goed, ik draaf door, maar met een beetje extra aandacht voor indeling en tekst had er – denk ik – makkelijk een brochure kunnen liggen die wel bij de bank anno nu past.

P.S. Lieve ABN AMRO, als u dan toch de bank van nu bent, overweeg dan eens om ABN AMRO op een meer bescheiden wijze te schrijven. Bijvoorbeeld in onderkast of kleinkapitalen. WANT ZOALS ABN AMRO ALS MODERNE BANK WEL WEET, STAAT HET GEBRUIK VAN HOOFDLETTERS VOOR SCHREEUWEN. Tenzij deze bescheidenheid ABN AMRO niet siert, natuurlijk.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Alle blogs