Zuurstof blog

Het merk Rutte - rijp voor social media?

Personal branding is een groot goed, ook in de politiek. Niet voor niets is in de traditionele politieke marketingmix de afgelopen twintig jaar de 'p' van persoon steeds meer in de belangstelling komen te staan. Het frisse merk Mark Rutte bleek de afgelopen verkiezingen steeds meer mensen aan te spreken - ik noem de merkwaarden fris en jeugdig enthousiast. Toen het kabinet-Rutte eenmaal stond, moeten de communicatieadviseurs van de RVD zich hebben afgevraagd: "Moeten we niet iets met Mark en social media doen?"

Dus daar gingen we. Eerst gooide Mark de oude vrinden van Hyves weg. Zijn persoonlijke Hyves-account werd ingeruild voor door de RVD geregisseerde kanalen op YouTube, Flickr en Twitter. Jammer, want daarmee verdween ook het persoonlijke tintje.

Natuurlijk is het een goed idee dat volgers via Twitter werden opgeroepen om vragen te stellen aan @MinPres. Oproep tot interactie, aangaan van dialoog, goed begrepen! Het resulterende antwoordfilmpje is helaas vooral teleurstellend. @MinPres, mag het een beetje kwetsbaarder, een beetje persoonlijker? Want social media draait toch vooral om dialoog, interactie en ondersteuning van het merk. Waar is het enthousiaste, frisse en jeugdig enthousiaste merk Rutte nu gebleven?

P.S. Echte Mark Rutte-fans kunnen gelukkig nog wel hun lol op met de app 'De Mark' voor iPhone en Android. Met kabinetteller, verjaardagteller en een actueel overzicht van tweets, filmpjes en foto's.


Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Alle blogs