(i)

Zuurstof blog

Trendwatching: webtrends in 2011 #2

Havana MojitoHeb je de webindrukken van de vorige webtrendblog laten bezinken? Mooi. Na de beeldschermvullende foto’s en de introductie van webfonts is het nu de beurt aan realtime video en minimalistische websites. Had ik twee nog meer uiteenlopende trends kunnen kiezen? Ehm, bijna niet nee. Maar opposites attract.

Sfeerproeven
Met realtime video doel ik niet op websites als YouTube of Vimeo. Realtime video volgt hetzelfde principe als de stilstaande beeldschermvullende variant, waarover je in het vorige blog hebt gelezen, maar dan met video.

De leukste varianten van dit soort websites zijn die waar de interactiviteit ook om de hoek komt kijken. Een mooi voorbeeld: www.havana-mojito.com (alleen voor 16 en ouder). Zodra de portier je leeftijd heeft gecontroleerd, waan je je in een bomvolle club in de hoofdstad van Cuba, compleet met muziek en geroezemoes. Aangekomen bij de fotomuur kies je wat je nog meer wilt zien. Zo kan je de barman vragen je het recept voor een Mojito te leren, en even later mag je er zelf mee aan de gang. Het voelt een beetje als sfeerproeven. Alsof je er echt even bent.

De minpunten van deze designtrend? Video is tijdgebonden. Het heet niet voor niets ‘real-time’ video. Als bezoeker word je wel geacht een beetje tijd te spenderen op de site. Ook is het geen manier om even snel iets op te zoeken. En technisch gezien? Mag het een onsje bandbreedte meer zijn alstublieft? Vooruit, de videobeelden zijn wel van redelijk lage kwaliteit, dus snel. Maar zo’n grove korrel is voor het verwende HDTV-publiek een beetje een doorn in het oog.

Realtime video is weliswaar een perfecte manier om dynamiek uit te stralen en binding te creëren met je publiek, maar is niet erg smartphonevriendelijk - door gebruik van Flash. Het is echter wel een techniek om in de gaten te houden.

Kiezen voor functionaliteit en schoonheid
Float leftNa al het visuele spektakel van video is het tijd voor een kijkje in het nieuwe minimalisme, met een hang naar niet te complexe kleurenschema’s, matig gebruik van beeld en veel typografie. Goed design hoeft niet per se de gebruiker te overdonderen. Functie en schoonheid gaan in deze stijl samen als één. De sleutelwoorden: grafisch, rust en eenvoud.

Zoals ik in webtrends deel #1 al aangaf, kunnen typografieliefhebbers, dankzij de komst van webfonts, online bijna net zo losgaan als op papier. Maar het nieuwe minimalisme is meer dan een flitsend font. Het is kiezen. Kiezen voor een font, kiezen voor een kleur, kiezen voor selectieve informatie, kiezen voor één gebruiksmogelijkheid. Niet alles willen en alles laten zien, maar keuzes maken. Keuzes maken die één strak ontwerp opleveren.

Zie hier:
floatleft.com (één font)
www.zachklein.com (één pagina met informatie)
www.bennyroth.de (één kleur)
toriseye.quodis.com (één manier om te gebruiken)

Wordt vervolgd...
In deel #3 meer over gelaagde websites met een 3D effect.


Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Alle blogs

X

Project: Vidomes

Fotograaf: Gerritjan Huinink

www.gerritjanhuinink.com