(i)

Zuurstof blog

Plus geeft meer, veel meer dijenkletsers

O alsjeblieft, beste Plus-supermarkt, stop met die hilarische commercials. Ik kan niet meer van het lachen, mijn buik doet pijn. Zoveel geniale grappen kan ik echt niet aan. (Omdat jullie niet begrijpen wat humor is: deze intro is cynisch bedoeld.)

Ik kan me heel goed voorstellen dat jullie met je commercials graag in de voetsporen van Albert Heijn en C1000 willen treden, maar Plus en humor gaan niet samen. Dat bewezen de vorige commercials al – met de doldwaze avonturen van twee beveiligingsmedewerkers – en nu lukt het weer niet.

Lamsoortjes
Kijk, voor die jolige supermarktmedewerkers die het Plus-teken in de lucht schrijven, kan ik nog wel sympathie opbrengen. Maar die grappen die deze arme, arme acteurs moeten maken, zijn echt van een kaliber dat je er zelfs Tineke Schouten niet het toneel mee op stuurt (en die doet het best leuk in de C1000-commercials).

Bijvoorbeeld: “Hier op de groenteafdeling hebben we lamsoortjes in de aanbieding. Die komen rechtstreeks bij onze vaste teler vandaan! Schakelen we nu over naar Edgar die bij de teler staat.” En wat denk je: Edgar, heeft een lammetje in zijn handen! Ja mensen, hahaha, dat is grappig! Want lamsoortjes zijn niet alleen groene eetbare blaadjes, neeheee, ze zitten ook vast aan een lammetje! Terwijl ik het al niet meer trek, zegt het meisje in de supermarkt: “Nee Edgar, maar dát bedoelen we niet!” Blij dat ze het toch nog even uitlegt.

Ovenschalen
Gisteren zag ik de nieuwe commercial, waarmee de doldwaze supermarkt een ovenschalenactie aanprijst. Goede schalen, maar die humor… De supermarktmeisjes geven met hun ovenwantjes een schaal door en blaten de actievoorwaarden aan elkaar. Hé kijk, daar hebben we Edgar weer. En wat denk je? Zonder ovenwanten! Als dat maar goed gaat. Edgar pakt de schaal aan en je denkt ‘blaren’. Maar wat roept-ie tegen de verwachting in? “Wat koud!” Hahahaha, dat verwacht je echt niet, hahaha. (Clou: de schalen kunnen ook in de diepvries!)

Alle Plus-gekheid op een stokje: als je humor in een commercial gebruikt, doe het dan goed. Tongue-in-cheek is wat anders dan te flauw en te voor de hand liggend.

Natuurlijk is humor persoonlijk en lacht niet iedereen om dezelfde grap, maar die Plus-commercials doen me denken aan zo’n vrolijke oom. Op een verjaardag vertelt hij steevast een mop, waarna het helemaal stilvalt. Uiteindelijk begint iedereen dan toch te lachen. Niet omdat de mop zo goed is, maar de stilte zo pijnlijk. Toegegeven, dat is ook een leuke vorm van vermaak! Ik kijk dan ook nu al reikhalzend uit naar de volgende Plus-commercial.


Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Alle blogs

X

Project: Accounting Plaza

Fotograaf: Joris van Egmond

www.jorisvanegmond.com